Praėjusią savaitę Rusijoje įvyko derybos, kurias galima drąsiai tituluoti metų įvykiu. Jų rezultatai pranoko ne tik Lietuvos delegacijos lūkesčius, bet ir patys Rusijos delegacijos atstovai, anot derybų dalyvių, apibūdindami rezultatus sakė, kad tai istorinė revoliucija krovinių pervežimų sektoriuje.
Dvišalėse Lietuvos ir Rusijos bendros kelių transporto komisijos derybose dėl tarptautinių gabenimo leidimų sutarta, jog dvišalių leidimų kvota išliks nepakitusi ir sieks 147 000, o trišalių leidimų kiekis padidės iki 4000. Praėjusiais metais Lietuva gabenti krovinius į Rusiją buvo gavusi 115 tūkst. dvišalių leidimų ir 2 tūkst. trišalių. Tačiau iki 2011 m. rugsėjo pradžios Lietuvos vežėjai jau buvo panaudoję 93,7 tūkst. dvišalių leidimų bei visus trišalius leidimus.
Anot derybose dalyvavusio asociacijos „Linava“ viceprezidento Mečislovo Atroškevičiaus, pasiektas stulbinantis rezultatas. „Šiandien mes išsprendėme klausimą dėl leidimų kiekio. Turėsime leidimų visiems 2013, 2014, 2015 metams. Derybų metu sutarta, kad gausime po 170 000 dvišalių leidimų metų pradžioje, tačiau, jeigu vėliau jų poreikis išaugs, viena iš šalių gali prašyti papildomų leidimų, kurių kiekis neribojamas. Galima būtų sakyti, kad šiuo metu turime leidimų kiekį be apribojimų,“ – pasakojo M. Atroškevičius. Susisiekimo viceministro Rimvydo Vaštako patarėjas ryšiams su visuomene Martynas Čerkauskas informavo, kad viceministras iš derybų grįžo geros nuotaikos, nes pavyko pasiekti gerų rezultatų. Anot jo, Lietuvos vežėjai jau seniai neturėjo tokių gerų sąlygų krovinių vežimui į Rusiją.
Dar vienas labai svarbus derybų pasiekimas leidimų traktavimas. Iki šiol buvo tikrinama, ar kroviniai, kurie vežami per Baltarusiją į Rusiją yra gabenami turint dvišalius arba trišalius leidimus. Esminis kriterijus vertinant kokio leidimo reikia gabenimui buvo krovinio kilmės šalis. Jei ji nesutapdavo su vežėjo šalimi, Rusijos pusė traktuodavo, kad tokiam vežimui būtinas trečiųjų šalių leidimas. Tokių leidimų skaičius buvo labai nedidelis, todėl Lietuvos vežėjams patekti į Rusiją buvo gana keblu. Dar anksčiau „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius buvo minėjęs, kad trišalio leidimo reikalaujama net tada, jei prekė pagaminta Australijoje, Kinijoje ar JAV. „Tokių prekių sausuma ar vienu vilkiku atgabenti neįmanoma, jos turi būti sandėliuojamos uostuose, terminaluose, perkraunamos“, – stebėjosi prezidentas.
Į Rusiją krovinius veža daugiau nei 600 apie asociacijai „Linava“ priklausančių vežėjų ir apie 13 tūkst. vilkikų, tad iki šiol taikytas leidimų traktavimas kėlė realią grėsmę Lietuvos vežėjams patekti į Rusijos rinką ir galėjo sutrikdyti Lietuvos pervežimų verslą.
Vis tik praėjusią savaitę ši situacija buvo išspręsta. Po ilgai trukusių derybų Rusijoje sutarta, kad Lietuva gaus fiksuotą trišalių leidimų skaičių 4000. Taip pat, galiausiai, suderintas ir jų traktavimas. Kaip CargoNews sakė M. Atroškevičius, visi nelietuviškos kilmės kroviniai, vežami iš terminalo ir iš uosto, bus traktuojami kaip dvišaliai, ir vežami į Rusiją su dvišaliais leidimais. Anot jo, dabar Lietuvos vežėjų darbui sudarytos visos sąlygos – tereikia turėti sveikatos ir krovinių.
Nauja leidimų traktavimo sistema ir kiekiai oficialiai įsigalios nuo 2012 m. spalio 1 d.
Be leidimų kiekio ir traktavimo klausimo, dviejų šalių kelių transporto komisijų derybose taip pat aptartas klausimas dėl teisingo CMR važtaraščių pildymo, kuris užtikrins Lietuvos vežėjams sklandų krovinių gabenimą su dvišaliais leidimais iš mūsų šalies terminalų. Greitu metu vežėjams bus pateikiama informacija, kaip teisingai pildyti CMR važtaraščius. CMR važtaraštis bus pagrindinis dokumentas patvirtinantis pervežimo rūšį.
Kadangi naujienos dėl išaugusio leidimų kiekio paaiškėjo tik rugsėjo 12 d., daugelis vežėjų penktadienį apie naują trišalių leidimų kiekį ir traktavimo situaciją dar nebuvo girdėję. Vienos Kauno įmonės, vykdančios krovinių pervežimą į Rusiją, vadovas naują informaciją žinojo, tačiau ja džiaugtis neskubėjo. Sakoma, kai gauni gerai, tai nori dar geriau, todėl ir vežėjai, sulaukę trišalių leidimų kiekio, kokio lig šiol Lietuva dar niekada nebuvo turėjusi, staiga ima lyginti juos su kaimyninės Lenkijos pasiekimais (Lenkija trišalių leidimų gauna ženkliai daugiau, tačiau pervežimų sreautai taip pat ženkliai didesni nei Lietuvos). „Galima būtų džiaugtis 4000 leidimų tada, kaip panašius pervežimų srautus turintys kaimynai lenkai, turėtų panašų leidimų skaičių. Dabar po fantastiškų derybų, turime tik 4000. Be to, toks leidimų kiekis nustatytas trims metams į priekį, tai reiškia, kad kitais metais galimybių leidimų turėtų daugiau – nėra. Toks susitarimas uždėjo barjerus gauti daugiau trišalių leidimų artimiausius tris
metus,“ – CargoNews sakė Kauno vežėjas, kuris susilaikė nuo vertinimo, ar tikrai nuo spalio 1 d. nauja leidimų traktavimo sistema veiks sklandžiai. Laukti liko tikrai nedaug. Nauja leidimų traktavimo sistema įsigalios vos po keletos savaičių. Tada ir paaiškės, ar derybų rezultatai pateisino Lietuvos vežėjų lūkesčius.
www.cargonews.lt, CargoNews - informacinis-analitinis transporto portalas