2012-09-27
2012-09-26
2012-09-25
2012 m. rugsėjo 20–21 d. Astanoje vyko Lietuvos ir Kazachstano Bendros kelių transporto komisijos posėdis, kuriame susitarta dėl leidimų skaičiaus Lietuvos vežėjams ir gabenimo rūšies nustatymo kriterijų.
Lietuvos vežėjai kitąmet gaus 4.500 dvišalių ir 600 trišalių leidimų kelionėms į Kazachstaną. Kartu Lietuvos vežėjams šiems metams bus skirta papildomai 100 Kazachstano leidimų krovinių vežimui į/iš trečių šalių.
Drauge su Susisiekimo ministerijos ir valstybinės kelių transporto inspekcijos atstovais į derybas vyko ir Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius bei asociacijos sekretorius transporto politikai Gintautas Ramaslauskas.
Posėdžio pradžioje delegacijos pasikeitė statistine informacija apie užsienio prekybos bei krovinių vežimų apimtis tarp abiejų valstybių. Konstatuota, kad dvišaliuose vežimuose tarp Lietuvos ir Kazachstano dominuoja trečių šalių vežėjai, nes Lietuvos vežėjų dalis sudaro apie 25 proc., Kazachstano vežėjų – apie 18 proc.
Abi šalys sutiko, jog būtina imtis priemonių, kad sumažinti trečių šalių vežėjų dominavimą minėtuose vežimuose. Lietuvos delegacija pabrėžė, jog šiam tikslui pasiekti būtina išspręsti problemas, susijusias su vežimų rūšies nustatymu, kai kroviniai yra gabenami iš Lietuvos uostų bei terminalų.
Kazachstano delegacija laikėsi nuostatos, jog trečiųjų šalių kilmės prekes, net jeigu jos buvo atgabentos į Lietuvą jūrų, oro ar geležinkelio transportu, Lietuvos vežėjai į Kazachstaną turėtų vežti su trečių šalių leidimais. Lietuvos delegacijai pateikus išsamius paaiškinimus apie logistikos centruose vykdomas krovinių sandėliavimo, konsolidavimo bei kitas operacijas, bei argumentavus, jog tokių krovinių gabenimas iš Lietuvos į Kazachstaną yra dvišalis vežimas ir turi būti vykdomas su dvišaliais leidimais, derybose buvo pasiektas kompromisinis variantas dėl vežimų rūšies nustatymo. „Mūsų vežimų apimtys važiuojant į Kazachstaną nėra milžiniškos, tad leidimų kiekis pakankamas. O kaip ir derybose su Rusija svarbiausia, kad sutarta, kad pagrindiniu dokumentu, nustatant pervežimo rūšis, bus CMR važtaraštis“, – pažymi A. Kondrusevičius.
CMR pildymo ypatumai
Siekdamos, jog kontrolės metu būtų išvengta neaiškumų bei piktnaudžiavimų, Lietuvos ir Kazachstano delegacijos suderino šiuos reikalavimus dėl tarptautinio krovinių važtaraščio CMR pildymo:
jeigu važtaraščio punkte “Siuntėjas” (pavadinimas, adresas, šalis) ir punkte “Krovinio pakrovimo vieta ir data” pateikta informacija sutampa, tai toks vežimas vykdomas su dvišaliu leidimu. Šiuo atveju, informacijoje, pateiktoje punktuose “Atvykimas pakrovimui” ir “Atvykimas iškrovimui”, turi būti nurodyta susitariančių šalių pavadinimai (Lietuva, Kazachstanas);
jeigu aukščiau paminėta informacija tarptautiniame krovinių transportavimo važtaraštyje CMR nesutampa, tai tokie vežimai turi būti vykdomi su trečių šalių leidimais.
Šalys susitarė, kad vykdant leidimų kontrolę, pagrindinis dokumentas, reglamentuojantis vežimų rūšį, yra tarptautinis krovinių transportavimo važtaraštis CMR. Šalys įsipareigojo pateikti aukščiau išdėstytą informaciją kontroliuojančioms tarnyboms ne vėliau kaip per 20 dienų nuo posėdžio protokolo pasirašymo dienos (rugsėjo 21 d.)
Lietuvos delegacija pakvietė Kazachstano atstovus atvykti į Lietuvą susipažinti su mūsų šalies tranzito ir logistikos infrastruktūra bei aptarti tolimesnes abiejų šalių vežėjų bendradarbiavimo galimybes. Tikimės, jog po šių susitikimų kitame Bendros komisijos posėdyje 2013 m. pavyks susitarti dėl vežėjams palankesnės leidimų naudojimo tvarkos.
www.cargonews.lt, CargoNews - informacinis-analitinis transporto portalas
Rusijos pareigūnai neatmeta galimybės reikalauti, kad bendrovė “Lietuvos geležinkeliai” sumažintų geležinkelio tarifus Kaliningrado kryptimi. Savo ruožtu Lietuvos bendrovė irgi tikisi, kad Rusija laikysis Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) reikalavimų ir netaikys diskriminacinių tarifų.
“Mes gerbiame ir laikomės PPO reikalavimų. Čia tema yra baigta. Manau, kad ir Rusija gerbs PPO – tuomet mums bus labai gerai”, – sakė “Lietuvos geležinkelių” generalinio direktoriaus pavaduotojas Albertas Šimėnas.
Rusijos Ekonominės plėtros ministerijos derybų departamento direktorius Maksimas Medvedkovas susitikime su Kaliningrado srities verslininkais bei regioninės vyriausybės nariais pareiškė, kad galima pradėti svarstyti galimybę sumažinti “Lietuvos geležinkelių” pervežimų Kaliningrado kryptimi tarifus, kurie, kaliningradiečių vežėjų nuomone, yra “diskriminuojamai aukšti”, pranešė portalas rugrad.eu.
M.Medvedkovas leido suprasti, kad geležinkelio pervežimų tarifų skirtumai į Klaipėdos ir Kaliningrado uostus gali būt peržiūrėti atsižvelgiant į Rusijos narystę PPO.
“Visai įmanoma, susipažinus su sutartimis ir sąskaitų faktūrų tarifų nustatymu, pasiekti jų peržiūrėjimo. Mes galėsime pareikšti, kad tokia Lietuvos pozicija neatitinka PPO normų, todėl reikalausime suvienodinti sąlygas”, – sakė M.Medvedkovas.
Be to, pasitarime buvo svarstomas Rusijos vidaus ir tarptautinių geležinkelio tarifų suvienodinimo klausimas.
Pagal sutartis su PPO, “Rusijos geležinkelių” paslaugos turi kainuoti vienodai tiek užsienio, tiek Rusijos bendrovėms, ir šiuos įsipareigojimus Rusija turi įvykdyti iki 2013 metų, tačiau kokiu būdu tai bus daroma, kol kas nežinoma.
Neoficialiai teigiama, kad “Lietuvos geležinkelių” tarifai į Kaliningradą yra mažesni nei toks pats atstumas traukiniu kainuotų Rusijoje.
www.cargonews.lt, CargoNews - informacinis-analitinis transporto portalas
2012-09-24
Ekspedijavimo verslas – įdomi verslo šaka su visais savo pakilimais ir nuosmukiais. Dar visai neseniai ekspeditoriumi galėjo tapti vos ne kiekvienas panorėjęs: žemi įėjimo į rinką barjerai, nelicenzijuojama veikla, pakankamai maža finansinė atsakomybė – idealios sąlygos verslo pradžiai! Bet ar kas nors šioje rinkoje laukia verslo naujokų, ar jie tik iškreipia rinką siūlydami žemesnes kainas už krovinių gabenimą?
Naujos įmonės – kaip grybai po lietaus nebedygsta
Logistikoje įmonių steigimo bumas prasidėjo 2006 metais ir tik paskutiniais metai šiek tiek sulėtėjo. Naujų įmonių steigimą skatino žemi įėjimo į rinką barjerai. Neretai tenka išgirsti, kad anksčiau labai paprasta buvo vadybininkui išeiti iš ekspedijavimo įmonės, pasiimti užrašų knygutę su kontaktais ir pradėti savo verslą. Be to, bankroto atveju, ekspeditorius neretai atsako tik biuro patalpomis ir keletu kompiuterių, todėl šios veiklos įmones steigti skubėjo „bet kas“. Ilgamečių profesionalių ekspeditorių, nuomone tokios „atsitiktinai“ į rinką įsiveržusios įmonės turi mažai perspektyvų išlikti rinkoje. „Netikiu ekspeditoriais diletantais, t.y. nemanau, kad tokios kompanijos turi ilgalaikę perspektyvą,” – sakė 2004 m. ekspedijavimo veiklą pradėjusios UAB „Lautoma“ vadovas Tomas Jurkšaitis.
Įmonių riziką vertinačios UAB „Creditreform Lietuva“ duomenimis, daugiausiai pastaraisias metais veikiančių logistikos šakoje (sandėliavimo ir transportui būdinga veikla) įmonių buvo įsteigta 2009 metais – 166 (10,7% visų įmonių), virš 100 įmonių kasmet įsteigta 2007-2008 ir 2010-2011 metais.
UAB „Creditreform Lietuva“ direktoriaus pavaduotojas Romualdas Trumpa sakė: „Ekspedijavimas – viena iš šakų, kurioje buvo aktyviau steigiamos įmonės. Per paskutinius penkeris metus įsteigtos logistikos įmonės šioje šakoje sudaro pusę įmonių , o įsteigtos 2010-2011 metais sudarė penktadalį visų šakos įmonių. Nemažai naujų įmonių pateko tarp vidutinių ir net stambiųjų, bet dabar naujoms įmonėms augti tampa vis sunkiau.“
Naujų ekspeditorių trumpalaikiškumą puikiai iliustruoja ir pastarojo meto bankrotų tendencijos, kai skubėję atidaryti naujas ekspedijavimo įmones – verslo naujokai „sudegė“. Per šių metų 8 mėnesius sandėliavimo ir transportui būdingų paslaugų veikloje bankrutuojančiomis tapo 24 įmonės, kai pernai per tą patį laikotarpį – tik 14 (tame skaičiuje ekspeditorių bankrotai išaugo dvigubai – nuo 11 iki 22). Tačiau vis tik galima pasidžiaugti, kad logistikos sektoriuje veikiančių įmonių liko tikrai nemažai.
Ekspedijavimo pradžiai būtina: pinigai, pažintys, informacija
Savo tapatybės nenorėjęs paviešinti 8 metų ekspedijavimo patirtį turintis pašnekovas Cargonews sutiko atvirai papasakoti ekspedijavimo verslo pradžios ypatumus. Galvojantiems apie naujo verslo pradžią, kaip vieną iš pagrindinių privalumų ekspeditorius įvardino jau minėtą minimalią atsakomybę. Būtent dėl to labiausiai nukenčia verslo naujokų užsakovai, bankroto atveju, nes ekspeditorių nuosavybės ir turto santykis labai žemas, o įstatymai reglamentuojantys veiklą – gerokai per švelnūs.
Kalbėdamas apie verslo pradžią, ekspeditorius sakė kad ji labai sunki. „Rinkoje vyrauja labai didelė konkurencija, o naujoku nepasitiki nei krovinių davėjai, nei vežėjai. Verslo pradžioje reikia turėti pažįstamų krovinių davėjų, kurie tavimi pasitikėtų. Taip pat, norėdamas įgauti pranašumo, turi naudoti savo apyvartines lėšas, kad galėtum mokėti samdomam vežėjui per trumpesnį laika, negu tai daro konkurentai. Taip pradžioje naudoji savo lėšas, kol atsiskaitys krovinio davėjas,“ – pasakojo ekspeditorius. Anot jo, čia ir iškyla didžiausia rizika nukentėti finansiškai. „Vežėjas gali sugadinti, apgadinti ar net pasisavinti krovinį, o nuostolius turės atlyginti ekspeditorius. Kita vertus, tuos pačius nuostolius, gali tekti atlyginti krovinio davėjui, kuris gali būti kita ekspedicinė firma. Be to tam pačiam nuostolių prikrėtusiam vežėjui gali tekti dar sumokėti už reisą,“ – verslo naujoko patirtimi dalinosi ekspeditorius. Kaip dar vieną aspektą, svarbų verslo pradžiai, ekspeditorius įvardino informaciją apie patikimus ir nepatikimus vežėjus ir kitus ekspeditorius. Jo nuomone, iš anksto būtina susirinkti detalią informaciją, kad nepatektum į nepatikimo partnerio rankas, nes taip nutikus, optimistiška verslo pradžia labai greitai gali virsti pabaiga.
Svajojantiems apie ekspedijavimo verslo pradžią, pašnekovas buvo negailestingas. „Šiuo metu vietinėje rinkoje ekspeditorių pelningumas sudaro 0-15 proc., todėl nesunku paskaičiuoti, kokią reikia daryti apyvartą, kad bent jau nepatirtum nuostolių. Mano nuomone, naujiems ekspeditoriams šiandien tai yra neįmanoma misija,“ – sakė ilgus metus transporto versle dirbantis pašnekovas.
Kada logistikos naujokai pradeda generuoti pajamas?
Ankstesnio pašnekovo nuomonę dėl pasunkėjusios ekspedijavimo verslo pradžios R. Trumpa pagrindžia analizės duomenimis. Jis pastebi, kad šiuo metu situacija rinkoje iš esmės apsivertė: „Naujų ekspeditorių rinkoje niekas nelaukia. Įmonę atidaryti lengva, tačiau, kad sėkmingai vykdyti veiklą ir sparčiai išaugti galimybių pastebimai sumažėjo. Naujokai dabar dažniau papildo tik smulkiųjų įmonių gretas“.
Jei vertintume visų logistikos įmonių pajamas 2012 m. – spartus jų pajamų augimas sulėtėjo. 2011 m. I pusmečio pajamų augimas per metus buvo 2,1 karto, o šių metų I pusmetį fiksuojamas tik 1,5 karto metinis augimas. Verslo naujokų indėlis į šakos augimą šiemet sumenko.
UAB „Creditreform Lietuva“ vertinimu, šiuo metu Logistikoje (sandėliavimo ir transportui būdingoje veikloje) formaliai veikia 1463 įmonės, iš kurių 2011 metais pajamų turėjo beveik 1300 įmonių. 2011metais 25 mln. Lt. apyvartą viršijo 77 įmonės, 5-25 mln. Lt. apyvartą – 244 įmonės, 1-5 mln. Lt. apyvartą – 339, 0,5-1,0 mln. Lt apyvartą – 135 įmonės, o 0,5 mln. Lt apyvartos nepasiekė 493 įmonės.
Per pirmus dvejus metus įsteigtų logistikos įmonių (įskaitant steigimo metus) 2009 metais buvo 258, o 2011 metais pagausėjo iki 262. Iš pirmo žvilgsnio naujų įmonių santykinė dalis per šį laikotarpį sumažėjo nežymiai – nuo 22,3% iki 20,3%. Tačiau , jei pažvelgsime giliau, matysime, kad smarkiai mažėjo naujokų dalis tarp tų įmonių, kurių apyavarta viršijo 1 mln. Lt., tačiau jų gausėjo tarp smulkių įmonių, kurių apyvarta nesiekė 1,0 mln. Lt.
Įvairaus dydžio grupėse per dvejus metus įsteigtų įmonių dalis (proc. nuo pajamų lygio atitinkamais metais) kito skirtingai.
Tarp stambiausių (pasiekusių virš 25 mln. Lt apyvartą) 2009 m. – buvo 2 , o 2011 m. – 3 įmonės. „Naujokai“ pernai buvo savo verslą reorganizavusios seniai dirbančios įmonės.
Tarp pasiekusių 5-25 mln. Lt pardavimus įmonių nuo 2009 iki 2011 metų naujokų mažėjo nuo 20 iki 15, o jų dalis tarp šio dydio įmonių kito nuo 10,4% iki 6,1%
Naujų 1 – 5 mln. Lt apyvartą pasiekusių įmonių skaičius mažėjo nuo 67 iki 48, o naujokų dalis krito nuo 22,0% iki 14,2%
Su 0,5-1,0 mln. Lt apyvarta naujų įmonių pagausėjo nuo 29 iki 41, o naujokų dalis šoktelėjo nuo 23,0% iki 30,4%
Tarp 0,5 mln. Lt nesiekiančių įmonių kito nuo 140 iki 155, o naujokų dalis augo nuo 28,5% iki 31,4%.
Žvelgiant į pastarųjų metų tendencijas galima būtų teigti, kad pastaraisiais metais ekspedicijos naujokai į rinką veržiasi atsargiau, nei tai darė prieš ketvertą metų ir į šią veiklą ne taip paprasta įsiveržti bet kam „iš gatvės“. Dabar rinkoje esančių įmonių koncentracija stiprėja ir mažoms, naujoms įmonėms lieka žymiai mažesnė rinkos „pyrago“ dalis. Dėl to sumažėjo logistikos naujokų, kurios tapo vidutinėmis įmonėmis. Vis didesnė naujų įmonių dalis taip ir lieka smulkiomis.
www.cargonews.lt, CargoNews - informacinis-analitinis transporto portalas
Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.
Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių
|
|