Logistikos terminalų kainų pokyčiai neišvengiami?

2012 09 24


Neseniai vykusiose Lietuvos ir Rusijos derybose dėl trišalių ir dvišalių leidimų kvotos buvo pasiektas svarbus susitarimas Lietuvos vežėjams. Susitarta dėl tikslaus dvišalio leidimo traktavimo, kuris turėtų palengvinti Lietuvos vežėjų darbą. Nuo šio pyrago savo dalį atsirieks ir Lietuvos terminalai.

Pagal naująją tvarką į Lietuvos uostus jūra atvykę arba terminaluose į vilkikus pakrauti kroviniai nuo šiol bus gabenami su dvišaliais leidimais. Tai reiškia, kad turėtų išaugti Lietuvos terminalų teikiamų paslaugų paklausa. Čia atvykę kroviniai galės būti kraunami į vilkikus ir siunčiami į Rusiją nesibaiminant, kad pasienyje bus pareikalauta trišalio leidimo. Iš esmės vežėjams gabenantiems prekes iš Europos į Rusiją ir neturintiems trišalių leidimų tereikia atsivežti krovinį į Lietuvą, jį iškrauti terminale ir perkrauti į kitą transporto priemonę. Visa tai turi atsispindėti krovinio dokumentuose. Taigi, atrodo, kad logistikos terminalų paslaugų paklausos ir įkainių padidėjimas yra neišvengiamas, bet ką apie tai mano šio verslo profesionalai.

Ar daugės logistikos terminalų?

Sakoma, paklausa iššaukia pasiūlą, todėl pasidomėjome, ar paprastesnis leidimų traktavimas gali iššaukti didesnę sandėlių ir terminalų paklausą Lietuvoje. Tarptautinės kompanijos UAB „Schenker” vykdančiojo direktoriaus Edmundo Daukanto nuomone, naujas leidimų traktavimas neturės didelio poveikio sandėlių ir terminalų verslui. „Bet kokie susitarimai su Rusija nėra ilgalaikiai ir vien remtis jais yra pakankamai rizikinga. Rusija – tai tokia šalis, kuri sunkiai prognozuojama.“ – sakė E. Daukantas. Jo teigimu, UAB „Schenker” yra amžinai auganti įmonė, todėl jos plėtra planuojama nuolat, nepriklausomai nuo vežėjų susitarimų Rusijoje. Šiai pozicijai pritarė ir UAB „Rhenus Svoris“ generalinis direktorius Arūnas Bertašius, kurio vadovaujamos įmonės sandėlių tik dėl derybų Rusijoje padaugėti taip pat neturėtų. „Apie plėtrą mes visada galvojame. Mes ruošiamės atidaryti naują sandėlį maždaug 2014 m., o sprendimas dėl leidimų traktavimo mūsų plėtros planų neįtakoja. Kalbant apie leidimų traktavimą, manau, buvo grįžta prie normalios tvarkos ir bet koks palengvinimas darbe su Rusija gerina ir mūsų verslo situaciją,“ – situaciją apibendrino A. Bertašius.

Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos „Lineka“ vadovas Tautginas Sankauskas džiaugėsi nauja leidimų traktavimo tvarka sakydamas, kad dėl šio sprendimas išloš visi: tiek logistai, tiek vežėjai, tačiau sprendimas bus naudingiausias Rusijos krovinių gavėjams. Apibendrindamas T. Sankauskas paminėjo, kad viskas pasisuko gerąja linkme ir logistikos verslui atsivers naujos galimybės, o rinkos dalyviams beliks jomis pasinaudoti.

Kainos gali kilti, tačiau ne dėl leidimų

Iškilusi paslaugų paklausa neretai koreguoja prekių ir paslaugų kainas. Ar nenutiks taip, kad po derybų Maskvoje, išaugs sandėliavimo ir terminalų paslaugų kainos? A. Bertašius atskleidė, kad kainos augti gali, tačiau joms įtaką gali turėti ne derybų sprendimai, o kiti faktoriai. „Sandėliavimo paslaugų kainas labiausiai įtakoja užimtumas. Kadangi šiandien Lietuvos sandėliai artėja prie maksimalaus užimtumo, tai kainos po truputėlį gali augti. Nežinome, kiek tas paslaugų poreikio augimas tęsis, todėl negalime prognozuoti ir tikslaus kainų augimo,“ – pasakojo UAB „Rhenus Svoris“ vadovas. Anot jo, jei paklausa toliau augs tokiu greičiu, brangesnės sandėliavimo paslaugos gali būti jau po metų.

E. Daukantas kainodaros situacija vertino per konkurencingumo prizmę. Anot jo, šiuo metu Lietuva gali tapti patrauklesnė konkuruojančių šalių atžvilgiu, o kainų augimas tą patrauklumą iš karto numažintų. „Vargu ar mūsų verslo specialistai rizikuotų didinti kainas, vien dėl to, kad jiems paprasčiau su vežėjų leidimais Rusijos kryptimi,“ – sakė E. Daukantas.

Kita medalio pusė

Jau ne pirmus metus Rusija propaguoja savo šalies vežėjus. Vienos priemonės būna efektyvesnės, kitos ne tokios naudingos jų vežėjams, tačiau visas tas kliūtis užsienio vežėjai sugeba įveikti ir toliau sėkmingai dirba Rusijos rinkoje.

Supaprastinus krovinių judėjimą į Rusiją ir padidinus dvišalių leidimų naudojimą, ateityje gali nutikti taip, kad trišalių leidimų vežėjai beveik nenaudos arba bent jau neišnaudos jiems suteiktos kvotos. Visi yra įpratę šiuos leidimus saugoti kaip savo akį, nes tai yra garantuotas bilietas į Rusijos teritoriją.

Ar nenutiks taip, kad begalinis jų saugojimas atsigręš prieš užsienio vežėjus? Lietuva su Rusija susitarė dėl leidimų trims metams į priekį. Galbūt per tuos ateinančius metus rusai įsileis visus Lietuvos vežėjų krovinius su dvišaliais leidimais, o trišaliai liks nepanaudoti, tuomet tai būtų stiprus argumentas mažinti jų išduodama kiekį Lietuvai. O sumažinus ar išvis panaikinus trišalius leidimus vėl bus galima grįžti prie senosios dvišalių leidimų traktavimo praktikos kuomet aišku tiek, kad niekas neaišku ir taip žlugdyti Lietuvos vežėjų verslą uždarius Rusijos rinkos duris.

www.cargonews.lt, CargoNews - informacinis-analitinis transporto portalas
 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt