Lietuvos mažos ir vidutinės įmonės, planuodamos 2015 metus, laikosi nuosaikesnių finansinio augimo planų negu prognozuodamos savo veiklą 2014-iesiems. Tačiau, lyginant su kitomis didžiosiomis apskritimis, Klaipėdos apskrities verslininkai turi numatę didžiausius eksporto augimo planus, taip pat kiek daugiau negu anksčiau ketina kurti naujų darbo vietų, siūlyti produktų ir paslaugų naujovių. Tokius mažų ir vidutinių įmonių ketinimus atskleidė SEB banko trečius metus iš eilės atliekama šio segmento įmonių apklausa „Verslo barometras“.
Apyvartos augimo perspektyvas vertina nuosaikiai
2015 metais apyvartos augimo Lietuvoje iš viso tikisi 69 proc. mažų ir vidutinių įmonių (69 proc.), o Klaipėdos apskrityje - 70 procentų. Lyginant su apklausa, kai verslininkai prognozavo 2014-ųjų veiklą, tokių įmonių buvo daugiau: Lietuvoje – 88 proc., o Klaipėdos apskrityje – 82 procentai.
Klaipėdos apskrityje didesnio negu 15 proc. apyvartos augimo tikisi dešimtadalis (13 proc.) bendrovių, o mažesnį jos augimą planuoja kas antra įmonė (57 proc.).
Vis dėlto Klaipėdos apskrityje, kaip ir kitur, padidėjo įmonių dalis, kuri planuoja apyvartos sumažėjimą – tokiomis nuotaikos gyvena beveik trečdalis mažų ir vidutinių įmonių (30 proc.).
Pasak Virginijaus Doveikos, SEB banko prezidento pavaduotojo ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktoriaus, smulkusis ir vidutinis verslas labiausiai priklauso nuo vidaus vartojimo tendencijų, kurios kol kas verslininkų nenuteikia optimistiškai. „Nuo metų vidurio stebime, kaip gyventojų lūkesčiai prastėja. Ir tam, ko gero, pirmiausia daug įtakos turi sparčiai besivystęs ir šiandien daug neapibrėžtumo turintis Rusijos ir Ukrainos konfliktas. Tuo tarpu euro įvedimo 2015 metais veiksnys, turėjęs didelę įtaką vartotojų elgesiui pirmą šių metų pusmetį, dabar vaidina šiek tiek mažesnį vaidmenį. Taigi matyti, kad įmonės, reaguodamos į gyventojų nuotaikas, nesitiki didelio vartojimo pakilimo bent jau artimiausiu metu“, - sako V. Doveika.
Naujų darbuotojų poreikis Klaipėdos apskrityje auga
Mažų ir vidutinių įmonių apklausos duomenimis, 2015 metais 3 iš 10 šalies įmonių (29 proc.) planuoja didinti savo darbuotojų skaičių. Klaipėdos apskrityje komandos plėtros planų turi tokia pat verslininkų dalis.
„Per metus būtent Klaipėdos apskrityje daugiausiai – dešimtadaliu - padaugėjo įmonių, planuojančių kurti naujas darbo vietas. Tai gera žinia ieškantiems darbo pajūryje. Kita vertus, Klaipėdos apskrityje registruotas nedarbo lygis yra vienas mažiausių šalyje, o tai rodo, kad įmonėms sunku rasti reikiamos kvalifikacijos darbuotojų“, - sako V. Doveika.
Apklausos duomenimis, kaip ir anksčiau didelė dalis – 65 proc. – Klaipėdos apskrities mažų ir vidutinių įmonių 2015 metais ketina išlaikyti tą patį darbuotojų skaičių (prognozuojant 2014-ųjų veiklą tokių buvo 79 proc.), o 6 proc. planuoja darbuotojų atleidimą (prognozuojant 2014-ųjų veiklą – 2 proc.).
Pajūrio įmonės mato daugiausia eksporto plėtros galimybių
Apklausos duomenimis, 2015 metais daugiausia eksporto plėtros galimybių įžvelgia Klaipėdos apskrities mažos ir vidutinės įmonės – 37 procentai. Lyginant su įmonių planais 2014 metams, kitąmet naujų galimybių užsienio rinkose dairysis dešimtadaliu daugiau įmonių.
„Klaipėdos regione gerai išplėtota gamyba, apdirbamoji pramonė, o šių sektorių produkcija dažnai eksportuojama. Be to, augantys uosto pajėgumai, modernėjanti krovos infrastruktūra atveria daugiau galimybių ir smulkiajam bei vidutiniam verslui“, - sako V. Doveika.
Vis dėlto daugelis mažų ir vidutinių įmonių ir Klaipėdos, ir kitose apskrityse ir toliau produktus ir paslaugas pirmiausia siūlys vidaus rinkoje. Apklausos duomenimis, Klaipėdos apskrityje tokių įmonių kitais metais bus 63 procentai.
V. Doveikos teigimu, daugelis šalies mažų ir vidutinių įmonių plėtrai užsienyje neturi nei finansinių, nei žmogiškųjų išteklių. Be to, ir rizika, kurią prisiima mažos ir vidutinės įmonės, žengdamos į naujas rinkas, yra kur kas didesnė negu didelių įmonių, kurios turi daugiau galimybių diversifikuoti savo pardavimus.
Naujovių daugės, bet net taip sparčiai kaip kitur
Dar viena palanki žinia rinkai – inovacijų taikymo versle augimas. SEB banko apklausos duomenimis, daugiau kaip trečdalis Klaipėdos apskrities mažų ir vidutinių įmonių (39 proc.) kitais metais siūlys paslaugų ar produktų naujovių. Palyginti su apklausa, kai verslininkai prognozavo 2014 metų veiklą, tokių įmonių padaugėjo 16 procentų. Vis tik Klaipėdos apskrities įmonės, palyginti su kitomis didžiosiomis apskritimis, naujovių planuoja mažiausiai.
„Apklausos duomenys rodo, kad Klaipėdos apskrities verslininkai kitiems metams turi vienus mažiausių planų investuoti, todėl ir inovacijų savo veikloje įmonės čia žada mažiau. Kita vertus, bendra tendencija labai džiugina – vis daugiau verslininkų Lietuvoje supranta inovacijų svarbą versle, kadangi jų taikymas yra vienas pagrindinių didelio konkurencingumo rodiklių“, - sako V. Doveika.
Pasak jo, atsigręžti į inovacijas įmones skatina pačių poreikis dirbti našiau ir kokybiškiau, taip pat įvairios naujovių skatinimo versle programos, konferencijos.
2015 metais daugiausia produktų ir paslaugų naujovių Lietuvoje žada IT ir telekomunikacijų (63 proc.), pramonės (60 proc.) ir prekybos (53 proc.) mažos ir vidutinės įmonės.
Apie apklausą
Mažų ir vidutinių įmonių apklausą, kurios metu verslininkai teikė veiklos prognozes 2015 metams, SEB bankas atliko šių metų rugsėjo mėnesį. Iš viso apklausta 1 266 įmonės, kurioms bankas teikia savo paslaugas.
SEB