Vasario 20 d. Aplinkos ministerijoje buvo pristatyta „Rail Baltica“ strateginių pasekmių aplinkai vertinimo (SPAV) ataskaita. Rengėjai pristatė, kokios grėsmės dėl geležinkelio linijos tiesimo kils gyvajai gamtai, kraštovaizdžiui, paviršiniam vandeniui ir kokių priemonių numatoma imtis, siekiant išvengti neigiamo poveikio.
Lietuvos teritorijoje buvo įrengti ir iki šiol naudojami Sovietų Sąjungos standarto geležinkelio bėgiai, kurie apsunkina susisiekimo su Vakarų Europos šalimis galimybes. Siekiant kokybiška geležinkelio linija sujungti Baltijos valstybių, Lenkijos ir kitų ES šalių sostines, Lietuvos teritorijoje planuojama nutiesti Europinio standarto 1 435 mm pločio geležinkelio vėžę. Nuo Lenkijos-Lietuvos sienos iki Kauno bus nutiesta nauja 120 km ilgio europinio standarto 1 435 mm pločio geležinkelio vėžė. Nuo Kauno iki Lietuvos-Latvijos sienos nagrinėjamos dvi alternatyvos: rekonstruoti esamą geležinkelio vėžę arba nutiesti naują geležinkelio liniją.
SPAV ataskaitoje numatoma, kokios grėsmės dėl planuojamų darbų gali kilti augalijai, gyvūnijai, dirvožemiui, saugomoms teritorijoms, paviršiniam vandeniui, kraštovaizdžiui, žemės gelmėms. Taip pat įvertinta ir būsima triukšmo tarša, poveikis kultūros paveldo vertybėms, koks bus psichoemocinis poveikis gyventojams, kaip darbai paveiks ekonomiką. Ataskaitoje taip pat numatytos ir siūlomos priemonės pasekmėms išvengti, sumažinti arba kompensuoti.
„Rail Baltica“ laikomas prioritetiniu transeuropinio transporto tinklo projektu. Europos Sąjungos institucijos „Rail Baltica“ įvardija kaip strateginį ir ilgalaikį projektą, kurio tikslas – plėtoti aukštos kokybės keleivinį susisiekimą bei krovinių vežimus tarp Baltijos valstybių, Lenkijos ir kitų ES šalių. Modernizuotos geležinkelių linijos leistų efektyviai susisiekti sausuma tarp Baltijos ir Šiaurės Europos šalių (ypač Suomijos), ir, ilgainiui, su Centrine Azija.
Pagerintas susisiekimas geležinkeliu turėtų aplinkosauginių privalumų, mažintų transporto spūstis Europos kelių tinkle, gerintų prieigą prie Baltijos valstybių ir skatintų spartesnę regioninę plėtrą susijusiose šalyse.
Ilgalaikis tarptautinio geležinkelio „Rail Baltica“ projekto tikslas –įgyvendinti principus, susijusius su įvairių rūšių transporto derinimu, sąveika, patikimumu, saugumu ir sudaryti palankias sąlygas naudoti mažiausiai aplinkai kenkiančio transporto rūšis.
LR Aplinkos ministerija