Klaipėdos uostas kartu su dar 17 partnerių iš įvairių Europos šalių drauge vystys inovatyvias jūrų pramonei skirtas technologijas. Tam skirtas Europos Sąjungos finansavimas.
„Klaipėdos uostas nuosekliai siekia tapti technologiniu bei aplinkosauginiu lyderiu tarp Baltijos jūrų regiono uostų. Dalyvavimas MERLIN projekte – dar vienas reikšmingas žingsnis šia kryptimi. Projekto metu gautos žinios ir sukurtos technologijos ateityje galės būti pritaikytos ne tik Klaipėdos uoste, bet ir kituose Europos uostuose“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Projekto metu bus kuriami ilgo veikimo autonominiai paviršiniai ir povandeniniai laivai, kurie naudoja vandenilio kuro elementus ir atsinaujinančią energiją. Šie laivai bus skirti atlikti jūrų ekosistemų stebėseną, inspektuoti uostų infrastruktūrą bei atlikti povandeninių objektų tyrimus. Numatyta, kad, vykdydami uosto akvatorijos stebėseną, jie gebės aptikti įvairius pažeidimus ir rinkti svarbius duomenis realiuoju laiku. Tikimasi, kad bus pagerintas jūros dugno kartografavimo, infrastruktūros inspektavimo ir buveinių stebėsenos efektyvumas.
Sukurti ir pagaminti autonominiai laivai bus išbandomi Viduržemio jūroje prie Ispanijos krantų, Egėjo jūroje prie Santorino salos ir Baltijos jūroje Klaipėdos uoste.
MERLIN projekto vykdymo metu taip pat numatyta integruoti sukurtus sprendinius į skaitmeninį dvynį, skirtą realiuoju laiku stebėti jūrų ekosistemą ir infrastruktūrą. Tikimasi, kad skaitmeninis dvynys leis imituoti ir modeliuoti uosto veiklą, optimizuoti uosto operacijas, siekiant sumažinti poveikį aplinkai ir padidinti efektyvumą, kurti pažangias priežiūros strategijas, leidžiančias aptikti galimus gedimus dar prieš jiems įvykstant, remiantis surinktais duomenimis ir dirbtinio intelekto analize.
Projekto partneriai apima mokslinių tyrimų centrus, universitetus, nevyriausybines organizacijas ir pramonės atstovus iš Jungtinės Karalystės, Belgijos, Italijos, Graikijos, Ispanijos, Danijos, Estijos, Kipro ir Lietuvos. Projektui vadovauja Birmingamo universitetas.
MERLIN projekto metu bus remiamasi ankstenio – ENDURUNS projekto, kuriame taip pat dalyvavo Klaipėdos uostas, rezultatais, tačiau MERLIN projekto metu bus žengiama toliau: planuojama plėtoti visiškai autonominę navigaciją ir pažangias duomenų analizės technologijas, pasitelkiant dirbtinį intelektą. Vykdant MERLIN projektą bus perimtas ENDURUNS projekto metu sukurtas technologinis autonominio laivo pagrindas.
MERLIN projektas finansuojamas pagal Sveikatos ir skaitmeninės ekonomikos vykdomosios įstaigos (HADEA) programą „Europos horizontas“. Iš viso jam skirtas 7,95 mln. eurų finansavimas, iš kurių Klaipėdos uostui skirta 170 tūkst. eurų suma.
Projektas truks ateinančius ketverius metus.
Šaltinis, KVJUD