Kaip panaudoti tarptautinių projektų patirtį ir mokyti ne tik profesijos, bet ir verslo, ugdant verslumo įgūdžius bei socialinę atsakomybę

2021 01 25


Šalies profesinio mokymo centruose rengiami įvairių sričių specialistai. Dalis baigusiųjų darbinasi įmonėse, dalis ryžtasi kurti savo verslus ar verstis individualia veikla. Absolventams, svarstantiems pasirinkti verslininko ar individualios veiklos teikėjo kelią ir sėkmingai plėtoti verslą, dažnai pritrūksta verslumo įgūdžių bei žinių apie verslo kūrimo ypatumus. Kauno statybos ir paslaugų mokymo centro mokiniai jau kelerius metus turi galimybę mokytis socialinio verslumo, gilintis ne tik į verslo kūrimo ypatumus, bet ir ugdytis verslumo gebėjimus bei socialinę atsakomybę.

Socialinio verslumo programa Kauno statybos ir paslaugų mokymo centre siūloma kaip pasirenkamasis dalykas (modulis) vidurinio ugdymo programose, įgyvendinamose kartu su formaliojo profesinio mokymo programomis (3 ir 4 gimnazijos klasėse). Tam per dvejus mokslo metus skiriama 140 valandų.

„Pastebime, kad kasmet mokinių susidomėjimas šiuo pasirenkamuoju dalyku auga, vis daugiau mokinių pasirenka mokytis socialinio verslumo dalyką", – pasakoja Centro vadovas Ričardas Šeštokas ir pastebi, kad socialinio verslumo mokymo programa orientuota ne tik į verslo kūrimo ypatumus, bet ir į verslumo gebėjimų ugdymą bei socialinės atsakomybės skatinimą.

Apie verslą ir verslumą – aktualijų kontekste

„Pasirinkę socialinio verslumo pasirenkamąjį kursą, mokiniai yra skatinami plėtoti ekonomines žinias, ugdyti supratimą ir lavinti kritinį mąstymą apie Lietuvoje ir pasaulyje vykstančius ekonominius procesus, atrasti socialinės bei žiedinės ekonomikos išskirtinumus ir privalumus, gilintis į verslo kūrimo etapus bei inovacijas, ugdytis verslumo gebėjimus bei socialinę atsakomybę ir plėtoti novatorišką požiūrį į efektyvesnį socialinių problemų sprendimą", – vardija programos privalumus Kauno statybos ir paslaugų mokymo centro profesijos mokytoja ekspertė Agnė Morkeliūnaitė, šios programos autorė.

Verslas nevyksta pats savaime, nes jis nėra atsietas nuo visuomenės, politikos, ekonomikos konteksto ar žmogiškojo faktoriaus. Todėl, pasak programos autorės, mokiniams suteikiama žinių apie aktualias visuomenės socialines problemas, pilietinio ir visuomeninio aktyvumo svarbą, socialinę verslo atsakomybę bei žiedinę ekonomiką, kuri tampa neatsiejama raidos dalimi.

Mokiniai supažindinami su socialinio ir tradicinio verslo ypatybėmis, užsiėmimų metu jie gauna išsamių žinių apie verslo pradžią, išsinagrinėja, kaip vyksta verslo valdymas, kaip kuriami verslo planai. Mokiniai mokosi analizuoti skirtingas verslo rūšis, kritiškai ir adekvačiai vertinti verslo sėkmės ir nesėkmės priežastis, susipažįsta su tarptautinėmis verslo galimybėmis, mentoryste ir savanoryste. Kauno statybos ir paslaugų mokymo centre mokiniams sudaromos optimalios sąlygos ugdytis asmeninių finansų valdymo, atsakingo verslumo kompetencijos gebėjimus, skatinama nuolat analizuoti save ir atsakingai planuoti savo karjerą. Pasak programos autorės A. Morkeliūnaitės, jaunas žmogus, baigęs mokslus ir įgijęs profesiją, turi gebėti tikslingai planuoti savo karjerą.

„Mums svarbu išugdyti supratimą, kad moderni rinka, – kuo žmogus besiverstų, – reikalauja nuolatinio mokymosi, tobulėjimo ir žinių atnaujinimo", – sako A. Morkeliūnaitė ir akcentuoja, kad mokymo programa orientuota formuoti mokslo žiniomis paremtą požiūrį į nuolat besikeičiančias ekonomines sąlygas, esminė programos nuostata – ugdyti kritinį mąstymą, analizuoti savo asmenybę ir gebėjimus bei dominančias sritis, kurios gali būti sėkmingai panaudojamos kuriant verslą.

Socialinio verslumo programa nuolat atnaujinama, kad atlieptų Lietuvos ir tarptautines rinkos tendencijas.

Jaunystė ir patirties stoka neturėtų stabdyti veržlumo ir gerų idėjų įgyvendinimo

Jaunimui gali būti nedrąsu imtis verslo, tačiau mokytoja A. Morkeliūnaitė savo mokinius skatina sekti jaunų ir talentingų verslininkų pavyzdžiu, nes Lietuvoje daugėja sėkmės istorijų, liudijančių, kad jauni ir ambicingi verslininkai rinkai siūlo produktus ar paslaugas, kartu kurdami ir pridėtinę socialinę vertę, kuri padeda spręsti vieną ar kitą socialinę problemą. Pedagogė akcentuoja, kad svarbu būsimiems verslininkams jautriai stebėti pasaulį ir save, kad rastų nišą, kurioje galėtų siūlyti gausių dabarties socialinių problemų sprendimo būdus. Taip pat mokytoja savo mokiniams akcentuoja, kad yra galimybė dalyvauti verslų mentorystės programose, kurių rėmuose jauni verslininkai turi galimybę konsultuotis su daugiau patirties turinčiais verslininkais ar jungtis į verslo bendruomenes, kuriose mezgant ryšius galima atrasti bendraminčių, verslo partnerių ar investuotojų.

„Jei turi geras verslumo savybes, kurios siejamos su gebėjimu atrasti naujas galimybes, mokėjimu realizuoti save, pritaikyti turimas žinias praktiškai, kurti ekonominę bei socialinę pridėtinę vertę, amžius nėra rodiklis, – sako programos autorė. – Nebūtina laukti brandžių metų, kaupti patirtį ir tik tada ryžtis kurti verslą įgyvendinant savo idėją, nes idėjos turi tendenciją laikui bėgant prarasti aktualumą. Visi verslo startuoliai yra sėkmingi todėl, kad reikiamu metu teikia vartotojui produktą ar paslaugą, kurie yra aktualūs būtent šiuo metu. Aktualaus verslo kūrėjai, pritaikydami savo verslumo gebėjimus, sugeba greitai įeiti į rinką ir sudominti vartotoją. Taip pat stengiuosi mokinius įkvėpti sėkmingų jaunų verslininkų pavyzdžiais, kurie įkvepia ir skatina nebijoti iššūkių ir iš savo pomėgių kurti sau ir kitiems darbo vietas".

Mokiniai verslumo mokomi ne tik suteikiant būtinų teorinių žinių. Jie turi nemažai praktinių užsiėmimų, kurių metu yra skatinami efektyviai pritaikyti turimas žinias, vystyti asmeninę lyderystę, verslumą, yra mokomi komandinio darbo ypatumų. Praktinių užsiėmimų metu yra lankomos organizacijos, tokių apsilankymų metu diskutuojama su verslininkais, įmonių darbuotojais. Reikia pastebėti, kad pokalbiai su verslo pasaulio žmonėmis bei savanorystės programų atstovais mokiniams patinka, nes jie gali gauti atsakymus į jiems rūpimus klausimus, suprasti, kad problemos įveikiamos. Be to, dažnai pačių mokinių iniciatyva organizuojami įvairūs grupiniai užsiėmimai su kviestiniais svečiais. Tokių grupinių užsiėmimų metu analizuojamos jaunimui aktualios temos. Kaip pastebi mokytoja, tokie betarpiški susitikimai ir bendradarbiavimai mokiniams suteikia didelės vertės.

Pandemijos metu užsidaro vienos nišos, atsiveria kitos. Atsivėrusios naujos galimybės dabar suteikia platų spektrą kokybiškų virtualių renginių. Tai įvairaus pobūdžio nuotolinės konferencijos, virtualios diskusijos, debatai, paskaitų ciklai, laidos ir tinklalaidės, verslininkų pokalbiai bei diskusijos ir pan. Mokytoja A. Morkeliūnaitė dalijasi su savo mokiniais nuorodomis ir skatina jungtis į nuotolinius renginius, kad mokiniai girdėtų ir matytų verslininkus, kurie įkvėptų, gal parodytų naujus kelius, suteiktų paskatą ieškoti ir siekti daugiau, būti smalsiems ir išalkusiems žinių bei naujovių.

Dabartinis verslas siejamas ir su socialine atsakomybe, todėl pasirenkamojo dalyko programa kelia tikslą taip organizuoti mokymo(si) procesą, kad mokiniai susiformuotų nuolatinį siekį ugdyti savo socialinę atsakomybę bei plėsti požiūrį į verslo galimybes, perspektyvas ir poveikį gamtai. Mokiniai skatinami jungtis prie regione vykdomų socialinių akcijų, iniciatyvų ir renginių, taip pat raginami ryžtis organizuoti savo socialines iniciatyvas bei diskusijas.

Vienu įsimintinu renginiu tapo „Ekologijos ir tvarumo dirbtuvės", kurias organizavo Kauno statybos ir paslaugų mokymo centro mokiniai, bendradarbiaudami su Kauno miesto savivaldybės iniciatyvomis „Kaunas 2022", „Kauno iššūkis", „Žinau viską", „Tempo erdvės". Renginio metu Kauno regiono jaunimas buvo skatinamas kelti susirūpinimą aplinkos taršos klausimais, ieškoti inovatyvių ir kūrybiškų sprendimų bei tapti atsakingais vartotojais.

„Mes suteikiame pradinių žinių, parodome šaltinius, kuriuose verslo ėmęsi mokiniai suras atsakymų. Kita vertus, rinka vystosi itin greitai, reikalavimai kinta taip pat sparčiai, o šios dienos aktualijos rytoj jau gali būti neaktualios. Todėl mums svarbu išmokyti mokinius susirasti tinkamus informacijos šaltinius, paskatinti išsiugdyti poreikį nuolat mokytis", – akcentuoja siekius A. Morkeliūnaitė.

Turint omenyje, kad dalis Centro mokinių vis tik pasirinks dirbti jau sukurtuose versluose, mokiniai taip pat supažindinami, kaip pasiruošti darbo paieškai, aptariama darbo pokalbio svarba bei kaip adaptuotis naujame kolektyve ir dirbti komandoje.

Sukūrė pridėtinę tarptautinių projektų vertę

Pradėti mokyti verslo ir verslumo, kaip sako Kauno statybos ir paslaugų mokymo centro vadovas R. Šeštokas, buvo ilgokai brandinta mintis, kaupta geroji patirtis, kurios svarbiausia atrama tapo Centro dalyvavimas tarptautiniuose projektuose.

„Idėja mokyti socialinio verslumo atėjo per Centre įgyvendinamus ES Erasmus+ projektus verslumo tematika, išanalizavus kitų šalių patirtį, remiantis sukaupta mokytojų profesine patirtimi bei atsiliepiant į Ūkio ministerijos skatinimą viešinti socialinio verslo idėją", – pasakoja R. Šeštokas.

2014 m. Centras kartu su partneriais pradėjo įgyvendinti ES Erasmus + strateginių partnerysčių projektą „SESAME" „Socialinis verslumas kaip sinergija ir pridėtinė vertė jaunimo mentorystei Europoje".

Projekto idėja – skatinti jaunimo socialinę atsakomybę bei socialinio verslumo ir mentorystės sampratų pritaikymą. Dar po poros metų Ūkio ministerija parengė Socialinio verslo gido elektroninę versiją mokymo institucijoms. Buvo prašoma ją integruoti į mokymo procesą. Įgyvendinamas projektas ir Ūkio ministerijos raginimas paskatino gvildenti idėją dėl projekto išliekamosios vertės kūrimo ir jam pasibaigus.

Tuo pat metu Centras kartu su partneriais pradėjo įgyvendinti ES Erasmus + strateginių partnerysčių projektą I-STEP. Reikia pasakyti, kad I-STEP – labai aktuali tarptautinio verslo mokymo programa studentams. Programos idėja – skatinti jaunimo tarptautinį bendradarbiavimą ir verslumą, ugdant tarptautinio verslumo sampratą, pasinaudojant skirtingų šalių patirtimi ir metodologija. 

2017 m. Kauno statybos ir paslaugų mokymo centras kartu su partneriais pradėjo įgyvendinti dar vieną su verslumu susijusį projektą – ES Erasmus + Strateginių partnerysčių projektą CLAIM YOUR FUTURE, skatinantį jaunimo verslumą, asmeninę lyderystę bei socialinę atsakomybę, įgalinant ir skatinant jaunimą bendradarbiauti su įvairiomis organizacijomis, savo srities profesionalais, politikos formuotojais ir sprendimų priėmėjais, siekiant efektyviai spręsti jaunimo bei socialines problemas regiono, šalies ir Europos lygmenimis. Šis projektas skatino jaunimą kurti socialinį poveikį, naudojantis sėkmingais pavyzdžiais, dalyvaujant debatuose, organizuojant renginius, perimant tarpkultūrinę patirtį, kuriant ryšius ir plečiant socialinius tinklus.

Centras, matydamas projektų paveikumą, apsisprendė pasinaudoti pridėtine šių projektų verte.

„Sukaupta patirtis profesinėje bei projektinėse veiklose, asmeninės ambicijos sukurti išliekamąją įgyvendintų projektų vertę bei vadovybės pritarimas paskatino sukurti mokymo programą „Socialinis verslumas" kaip pasirenkamąjį dalyką (modulį) vidurinio ugdymo programose, įgyvendinamose kartu su formaliojo profesinio mokymo programomis Kauno statybos ir paslaugų mokymo centro mokiniams", – sako Centro profesijos mokytoja ekspertė A. Morkeliūnaitė, tapusi programos autore.

Kreipia ne į „veiklos paraštes", o į įvykių sūkurį

Pokyčiai visame pasaulyje vyksta itin sparčiai ir, kaip parodė pastarieji metai, kyla iššūkių, kurie keičia ne tik gyvenimo būdą, bet ir verčia verslą ieškoti naujų kelių. Todėl jauni žmonės, akcentuoja Centro vadovas R. Šeštokas, turi gebėti prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų, tapti finansiškai ir ekonomiškai raštingi, gebėti greitai adaptuotis darbinėje rinkoje arba kurti verslą su socialinės gerovės perspektyva.

„Siekiant būti įvykių sūkuryje, o ne „veiklos paraštėse", reikia asmeninės iniciatyvos ir atsakomybės, reikia jaunimą ne tik skatinti įsitraukti, bet ir suteikti drąsos patiems inicijuoti diskusijas, pokyčius, – sako Centro vadovas R. Šeštokas. – Socialinis verslumas įtrauktas į mokymo procesą kaip pasirenkamasis dalykas. Tikime, kad ši programa, jos vykdomi renginiai ne tik padės keisti visuomenės požiūrį į verslą, socialinę atsakomybę, ekologiškumą. Tai yra ir bus puiki galimybė mūsų mokiniams įgyti verslumo žinių, aktualių ieškant geriausio varianto įsidarbinti – juk darbdaviams reikia išsilavinusių ir lanksčių specialistų. Įgytos žinios – geras pamatas ir tiems mokiniams, kurie nuspręs ateity kurti verslą."

Šaltinis sc.bns.lt

 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt